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Unheimliche Dinosaurier, die Raptoren, treiben im Keller der Konzernzentrale von Enron ihr Unwesen und vertilgen Schulden in Form von Dollarscheinen, mit denen ein halbwahnsinniges Finanzgenie sie füttert. Und oben in der Unternehmensleitung sieht es nicht besser aus; Blinde, anzugtragende Mäuse und Bauchredner geben sich die Klinke in die Hand, während der Aktienkurs immer weiter steigt und eigentlich schon lange keiner mehr versteht, warum.

Einer der größten Skandale der Unternehmensgeschichte wird in ENRON zu einem expressionistischen Theaterspektakel. Mit dem Blick fürs Absurde werden die Mechanismen und menschlichen Verhaltensweisen offengelegt, die zu der fatalen Überbewertung von finanztechnischen Luftgebilden geführt haben.

Am Ende lässt Prebble den ehemaligen Vorstandsvorsitzenden Jeffrey Skilling verkünden: "Die Vorschriften dieses Staates waren ein einziger Murks. ... Das (auszunutzen) ist unser Job. ... Und ich weiß, der einzige Unterschied zwischen mir und den Leuten, die mich verurteilen, ist, dass sie nicht smart genug waren, das zu tun, was wir getan haben."

Pressestimmen:

_"The ENRON that opened on Broadway last night isn't a lecture or a documentary. It's a show. (...) ENRON is a whip-smart, edge of your seat ride (...) The playwright makes risk management as entertaining as Pulp Fiction."
(New York Post)

_"Broadwaykompatibel, sprich massentauglich, ist das Stück trotz des an sich trockenen Themas. (...) Das Stück kommt zwar wie ein klassisches Drama über den Größenwahn daher, der die Gesellschaft von innen heraus zerstört. Es will aber mehr sein: ein Spiegel der Gegenwart. Denn was Enron im Jahr 2001 war, wirkt im Rückblick nur wie ein Vorspiel für die Finanzkrise. Abgedrehte Finanzprodukte? Enron hat sie miterfunden. Finanzjongleure, die sich an sich selbst berauschen? Bei Enron arbeiteten sie schon, bevor sie die halbe Wall Street bevölkerten. Die Hybris, der Überschwang, die Manie und die Selbstüberschätzung - das alles hat an Aktualität nichts verloren."
(Financial Times Deutschland)

_"FANTASTIC THEATRICAL TREAT! (...) What (Lucy Prebble and Rupert Goold) vividly offer is not a lecture on corporate madness but an ultra-theatrical demonstration of it at work. (...) It could all be dry as dust. But the pulse and vigour of play and production stem from their ability to make complex financial ideas manifest. (...) This is capitalism exposed as con-trick and illusion. The triumph of the evening is that it renders Enron's rise and fall in exciting theatrical terms."
(The Guardian)

_"Enron the drama has the energy that Enron the company finally lacked."
(The Times)

_"A FANTASTIC FIRECRACKER OF A PLAY! ENRON is exciting, sexy, merciless and one of those rare works that crystallizes the mood of its age. (...) On paper, a play about accounting fraud at a US corporation doesn't sound like a crowd-pleaser. But it is funny and inventive. (...) It is a powerful, timely and thought-provoking piece of theatre."
(The London Telegraph)

_"SCINTILLATING! With brilliant dramatic flair, playwright Lucy Prebble and director Rupert Goold achieved the remarkable feat of making fiendish corporate fraud not just comprehensible, but dramatically exhilarating (...) What really distinguishes the play is that it doesn't just point the finger of criticism at business and bankers which you might expect. It digs deeper than that. It transmits the thrill of innovation, of being on a roll, and conveys the allure and danger of greed. It draws us all into the bubble it creates."
(London Financial Times)

_"Played out in real life, Enron was the ultimate drama for accountants, but bored everyone else senseless. With a rare alchemy, Prebble - praised in this column for her debut play The Sugar Syndrome - has managed to turn it into a tragedy on a grand scale with universal themes: greed, vanity and the futility of human endeavour. While it isn't done any more to say this in the financial pages, I say it here with conviction: Enron is a strong buy."
(Sunday Telegraph)

_"This is no dry leftist drama: a script with documented reality behind it is staged as an all-singing, all-dancing piece of theatrical expressionism. In this surreal spectacle, complex financial instruments and corporate entities are portrayed with satirical clarity."
(Timeout)

_"AN INCREDIBLE ACHIEVEMENT! Nimble, funny, clear-eyed, inventive, relentlessly entertaining, surprisingly affecting, ENRON IS NOT TO BE MISSED! (...) Why Jedi knights with green neon swords? Why three blind mice for members of the board of the Texan energy giant Enron, or the transformation of Lehman Brothers into Siamese twins crammed into one vast coat? Why giant lizards with red eyes for what became known as Enron's raptors? That and much else brings out the lure, the turbulence, the brash excitement of the making of money."
(The London Times)

_"ELECTRIFYING IN EVERY SENSE!"
(The London Sunday Express)

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Autor

Lucy Prebble

Lucy Prebble wurde 1981 in Surrey geboren.
Sie schreibt in Großbritannien sowohl fürs Fernsehen (aus ihrer Feder stammt die sehr erfolgreiche Serie SECRET DIARY OF A CALL ...